„Po raz pierwszy myśl o kompetencjach głębokich pojawiła się podczas współredagowania z Bogusławem Śliwerskim <Powrotu do źródeł>, jak nazwaliśmy II część książki pt. <Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego>. Nasze rozmowy wielokrotnie dotyczyły, a właściwie dotykały, sedna umiejętności pedagogicznych."
(Paluch M., Kompetencje głębokie - inne spojrzenie na samych siebie i na to, co dookoła, w: Edukacja w sytuacji (post)pandemii – wyzwania i perspektywy, 2021, s. 141)

Kompetencje głębokie to:

 „rozwijane w cyklu całego życia umiejętności świadomego przeżywania i wyrażania własnego działania i dziania się, wynikające ze zdolności do toczenia refleksji oraz pogłębionego zreflektowania się, będących efektem samowiedzy i samodoświadczenia siebie jako reprezentanta gatunku ludzkiego” 
(Paluch M., Słownik wyrazów ratujących życie, 2023, s. 561).
Obszary problemowe
  • Bycie autentycznym w relacji ze sobą, z uczniami i rodzicami
  • Sięganie do źródeł wychowania i bycia wychowywanym
  • Tworzenie inspirującej przestrzeni spotkania ucznia - nauczyciela - rodzica
  • Rozwijanie zrównoważonego mówienia i słuchania
  • Wzbogacanie drugiej osoby własną obecnością 
  • Rewitalizacja sensu i powagi bycia nauczycielem